loading...

کتابِ ناتمام

بازدید : 19
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 9:52

نحوه کاشت درخت هلو

درختان هلو، جزو درختان ميوه اي هستند که به سرعت رشد مي کنند و در سن ? تا ? سالگي، ميوه مي دهند. با اين حال، بيشتر باغبانان ترجيح مي دهند که درختان جوان و سالم را، از نهالستان ها يا مزارع کشاورزي خريداري کنند، تا اينکه بخواهند يک نهال کوچک و شکننده را به يک درخت زنده و بزرگ تبديل کنند.

به طور کلي، درختان جواني که از نهالستان آلفا نهال يا مزارع کشاورزي تهيه مي شوند، طي ? تا ? سال ميوه مي دهند. باغداران علاوه بر يادگيري نحوه کاشت درخت هلو، بايد بدانند که اين درخت ظريف، به شرايط خاصي احتياج دارد و مستعد ابتلا به انواع بيماري ها و آلودگي ها و حشرات خواهد بود.

اگر اين موارد به خوبي مورد توجه قرار گيرد و درخت به درستي کاشته و از آن در برابر شرايط محيطي به خوبي محافظت شود، هر ساله، ميوه هاي خوشمزه ي زيادي توليد خواهد کرد.

يک درخت جوان هلو خريداري کنيد:

يک درخت جوان هلو را از يک مزرعه يا مراکز باغباني، خريداري کنيد. مي توانيد درخت هلوي خود را از طريق کاشت بذر و يا هسته ي ميوه پرورش دهيد، اما اين کار بسيار وقت گير و دشوار خواهد بود. يک دانه هلو، حدود ? تا ? سال طول مي کشد تا به يک درخت بزرگ و بالغ براي ميوه دهي تبديل شود. اگر درخت خود را از مزرعه يا مراکز باغباني تهيه کنيد، تنها ? سال نياز است تا براي ميوه دهي صبر کنيد و نتيجه ي آن، بسيار قريب الوقوع خواهد بود.

هنگام خريد درخت، به دنبال يک درخت جوان، خفته و بدون برگ باشيد. اين درختان بهتر است بين پاييز و اوايل فصل بهار خريداري شوند. اگر درختي فعال و پر شاخ و برگ با برگ هاي سبز بکاريد، ممکن است فشار زيادي به درخت وارد شود و احتمال خراب شدن آن وجود دارد.

در مورد استفاده از دانه هلو، اطمينان حاصل کنيد که از يک هلوي خوشمزه و آبدار تهيه شده است، تا ميوه هاي درخت شما نيز داراي ويژگي هاي “مادر خود” باشند (گرچه بايد به خاطر داشته باشيد که هيچ تضميني براي وجود حتمي اين صفات در ميوه هاي جديد وجود ندارد) . بعد از پيدا کردن يک هلوي خوشمزه، هسته ي آن را جدا کرده و بگذاريد تا براي چند روز خشک شود. سپس دانه را باز کنيد و بذر آن را که همانند يک بادام است، از پوسته ي خود خارج کنيد.

https://alphanahal.ir/peach-seedlings/

به آب و هوا دقت کنيد:

اگر در منطقه اي با آب و هواي سرد زندگي مي کنيد، نوع هلوي خود را با دقت انتخاب کنيد. با يک کارمند مزرعه يا مراکز باغباني محلي، درمورد اينکه چه نوع هلويي در منطقه شما به راحتي رشد مي کند، صحبت کنيد. در ايالات متحده آمريکا، هلو در مناطق ?-? به خوبي رشد مي کند؛ اما در مناطق ? و ? بهترين عملکرد را دارد. هلوي “فراست” (Frost) و “آوالون پرايد” (Avalon Pride)، دو نوع هلويي هستند که مي توانند هواي سرد را تحمل کنند.

اگر به دنبال نوعي از درخت هلو با اندازه اي کوچک مي گرديد تا بتوانيد آن را داخل ايوان يا پاسيوي خود در گلدان پرورش دهيد، “Pix-Zee” و “Honey Babe” گزينه هاي خوبي هستند. ارتفاع آنها تنها به حدود ? فوت (?.? متر) خواهد رسيد.

سعي کنيد هلوي خود را در فصل بهار بکاريد:

بهترين زمان براي کاشت درخت هلو در فصل بهار، در حالي که درخت هنوز خاموش است مي باشد. هيچگاه سعي نکنيد يک درخت هلوي فعال را در فصل تابستان به بستر خاک منتقل کنيد، زيرا اين امر ممکن است به درخت آسيب برساند.

منطقه اي مناسب پيدا کنيد:

منطقه مناسبي را براي کاشت درخت هلو خود انتخاب کنيد. هلو عاشق آفتاب است و به حداقل شش ساعت تابش مستقيم نور خورشيد در هر روز نياز دارد. درخت هلو همچنين گرما را بسيار دوست دارد؛ بنابراين کاشت آن در گرمترين مکان باغ (مانند کنار يک ديوار جنوبي که گرماي خورشيد را منعکس کند) عالي خواهد بود.

براي کاشت درخت در باغ خود، به دنبال نقطه اي بگرديد که داراي خاک خوب با زهکشي مناسب، ماسه اي و نسبتاً حاصلخيز باشد. براي داشتن جريان هواي مناسب (و کاهش خطر يخ زدگي) بهتر است در جاي مرتفعي باشد و همانطور که در قسمت هاي بالا گفته شد، در بيشتر اوقات سال نيز نور مستقيم خورشيد را تأمين کند.

انواع درخت هلو ايراني و خارجي شامل چه ارقامي هستند:

درخت‏هاي هلو انواع متنوعي دارند. به همين خاطر، در زمان کاشت درخت هلو، مي‏توان از انواع نهال‏ هاي مختلف موجود در بازار استفاده کرد. از جمله درخت‏هاي هلو ايراني و خارجي مي‏توان به موارد زير اشاره کرد:

هلو انجيري زودرس

هلوي سبز

هلو رد تاپ

هلو کاظمي

هلو سرخ

هلو انجيري زعفراني

نحوه احداث باغ هلو :

چون عمر هلو يا شليل نهايتآ ??سال مي‌باشد پس بنابراين نياز به يک نوع درخت پايه مثل گلابي يا سيب داريم که من به شخصه گلابي را به سيب ترجيح مي‌دهم، چون قيمت گلابي هميشه بالاتر از سيب بوده وباروري بيشتري نيز دارد.

براي احداث ابتدا بايد زمين مورد نظر را تسطيح کرده وبه عمق 60 سانتيمتر شخم ميزنيم. پس ازشخم اقدام به زدن جوي‌هاي کوچک (جوي خربزه) با فاصله‌ي 4.5 تا 5 متر از يکديگرميکنيم (4.5 براي باغ‌هاي کوچک/5 براي باغ‌هاي بزرگ)

پس از زدن جوي ازيک سابسويلر (زيرشکن) يک تيغه به ارتفاع 1.20 تا 1.5 متري براي شکافتن داخل جوي‌ها استفاده مي ‌کنيم. با اين کار ديگراحتياج به کندن گودال بزرگ نداريم براي کاشت برداشتن 2 بيل خاک کافي است. سپس به فاصله 1.5 متراز يکديگر اقدام به کاشت مي کنيم.

هر سه درخت بايد 2 درخت اول هلو يا شليل و 1 درخت گلابي يا سيب باشد. در اين روش کاشت هم هزينه کندن گودال تقريبآ به 0 ميرسد هم درزمان صرفه جويي مي شود وهم رشد درخت فوق العاده مي شود با اين روش درخت هلو يا شليل مي تواند در يکسالگي به بار نوبر بنشيند.

اگر با روش قرق آبي آبياري مي کنيد درسال اول دراين باغ مي توانيد هر نوع محصول صيفي که دلخواه تان است بکاريد که اين کاربراي تقويت درخت نيز خيلي مفيد است. اما درسال دوم فقط مي توانيد اقدام به کاشت هندوانه کنيد، چون درسال دوم بخاطر شاخ وبرگ زياد درخت بر زمين سايه مي‌اندازد.

اگر قصد داريد اين باغ يا هرباغ ديگررا به صورت قطره‌اي آبياري کنيد براي اينکه از شر علف‌هاي هرز درامان باشيد، در پايين تنه هر درخت يک بطري نوشابه 1.5 ليتري را به صورت در باز و برعکس درعمق 20 تا 30 سانتيمتري قرار دهيد سپس ته بطري را بازکرده و قطره چکان لوله آبياري را درون آن قرار دهيد با اين کار چون آب به درون بطري و در عمق 20 تا 30 سانتيمتري ريخته مي‌شود بنابراين رشد علف‌هاي هرز به حداقل خود مي رسد.

فاصله کاشت درخت هلو چقدر است؟ نکاتي در مورد کاشت درخت هلو:

فاصله کاشت هلو؛ ابعاد از 7 تا 5 سانتي متر اما برخي از کشاورزان بسته به وسعت باغ خود اين فاصله را کم يا زياد ميکنند. ساير نکات ضروري براي کاشت درخت هلو عبارتند از:

حتما درخت هلو را در خاکي با تهويه مناسب بکاريد. حتما متوجه حرکت هوا در سطح زمين شويد.

عنصر بعدي مقدار آب براي ماهيگيري آن است. هسته هاي هلو به آبياري زيادي نياز دارند پس حتما به ميزان آبياري بعد از کاشت درخت هلو توجه کنيد.

سومين شرط لازم براي کاشت درخت هلو، ميزان نور مورد نياز اين گياه است. درختان يا نهال هاي هلو به نور زيادي نياز دارند.

نحوه برداشت ميوه هلو :

روش صحيح چيدن ميوه بدين ترتيب است که يک طرف قسمت دم ميوه بالا قرار مي گيرد و سپس پيچانده مي شود با اين شيوه به آساني و بدون ضربه و آسيب، ميوه از درخت جدا مي شود.

اگر ميوه به راحتي جدا نمي شود، با قرار دادن انگشت اشاره در مقابل شاخه اي که ميوه از طريق دم به آن متصل است، همزمان با پيچاندن ميوه به راحتي و بدن اين که شاخه حاصل ميوه بشکند از درخت جدا خواهد شد.

برداشت ميوه در ابتدا بدون نياز نردبان دو طرفه از بالاترين قسمتي که با دست بتوان ميوه را چيد آغاز خواهد شد همزمان برداشت، شاخه سبک شده و بالا مي رود در نتيجه ميوه هايي که بالاي شاخه اند قبل از اين که از دسترس خارج شوند بايد برداشت گردند.

ميوه هاي که در پايين شاخه قرار دارند بالا آمده و احتياجي به خم شدن براي چيدن آن ها نيست بنابراين بايد تمام ميوه هايي که در بخش کم ارتفاع درخت وجود دارند را با دست برداشت کرد و تا پايان برداشت ميوه در بخش مذکور از درخت، نردبان مستقر نخواهد شد.

سوراخ شدن پوست ميوه، ساييدگي ضربه و غيره به بافت ميوه آسيب مي رساند و ميوه ها را خراب مي کند . بنابراين برداشت و جابجا کردن صحيح و رعايت کيله نکات ذکر شده از ضايعات ميوه جلوگيري خواهد شد.

دروه رسيدن ميوه هلو و شليل بعد از بدست آوردن حجم و رنگ لازم خيلي زود طي مي شود و در شرايط عادي بعد از چند روز پس از برداشت به سرعت به مرحله رسيدن کامل مي رسند و عدم برداشت به موقع آن ها باعث تغيير رنگ و افت کيفي ميوه مي گردد.

اين ميوه ها داراي بافت نرم و آب زياد بوده و صدمه پذير مي باشند. بنابراين لازم است در چيدن آن ها نهايت مراقبت به عمل آيد. ميوه هاي هلو و شليل اکثرا بصورت تازه و به فاصله کمي پس از برداشت به بازار عرضه مي شوند.

البته بعضي از ارقام بر تازه خوري در صنايع تبديلي نيز مصرف مي شوند، مثل ارقامي که براي تهيه انواع کمپوت و آبميوه کاربرد دارند. بنابراين شيوه چيدن ميوه هاو چگونگي آن ها از زمان برداشت تا مصرف و حمل نقل آن ها بر حسب نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

سالم نگه داشتن درخت

در ادامه بخش سوم به سالم نگه داشتن درخت مي پردازيم.

  • از درخت هلو خود مراقبت کنيد:

هر روز درخت هلو را بررسي کنيد و اگر پژمرده به نظر مي رسد، کمي به آن آب دهيد. بارندگي هاي فصلي، تمام نيازهاي درخت هلو را برطرف خواهد کرد؛ اما اگر شما در منطقه اي خشک با بارندگي کم زندگي مي کنيد، ممکن است درخت شما به آبياري بيشتري نياز داشته باشد.

جدا از اين، براي از بين بردن علف هاي هرز و تغذيه گياه، نياز است تا با يک کود ارگانيک، گياه خود را کوددهي کنيد. کود را به صورت دايره اي دور تا دور ريشه گياه با عمق ? سانتي متر و قطر ?.?? متر (? متر) بريزيد. با داشتن ميزان بارندگي مناسب، به معناي واقعي کلمه مي توانيد به راحتي بنشينيد و شاهد رشد درخت خود باشيد.

  • از سموم دفع آفات استفاده کنيد:

براي جلوگيري از آسيب رساندن حشرات و بيماري ها به درخت هلو، بعد از حدود يک هفته از سموم دفع آفات استفاده کنيد. همچنين مي توانيد با پخش يک رديف سم روي سطح خاک، مانع توليد مثل و ازدياد حشرات شويد.

براي دور نگه داشتن جوندگان، مي توانيد دور تا دور تنه درخت خود را با پارچه سخت مشبکي، بپوشانيد. براي کاهش احتمال ابتلاي درخت به بيماري پيچ خوردگي برگ ها، از شايع ترين بيماري ها در بين گياهان، از اسپري گوگرد ليمويي استفاده کنيد.

  • در سال به درخت خود کود دهيد:

دو بار در سال به درخت خود کود نيتروژن دهيد. بعد از گذشت شش هفته يا کمي بيشتر از زمان کاشت، ? پوند کود نيتروژن را به طور مساوي و يکنواخت در سطح خاک پخش کنيد. اين کار به شکوفايي درخت شما کمک مي کند. بعد از گذشت يک سال، مي توانيد حجم کود دهي را به ¾ پوند کاهش دهيد.

بعد از سال سوم، ? پوند ازت واقعي به خاک اضافه کنيد. اين کار بهتر است در فصل بهار انجام شود. براي مقاوم تر شدن درخت، آن را به مدت ? ماه بعد از اولين فصل سرما و يا هنگام رسيدن ميوه ها، کوددهي نکنيد.

نحوه ي آبياري نهال و درخت بالغ هلو چگونه است:

درخت هلو به آبياري زيادي نيازمند است. شما باتوجه به فصل و منطق هاي که در آن زندگي ميکنيد، ميتوانيد ميزان آبياري را افزايش يا کاهش دهيد. به عنوان مثال، اگر در محيطي زندگي ميکنيد که فضايي مرطوب دارد و دائما باران در آن باريده ميشود، نيازي به آبياري زياد وجود ندارد. حتما در زمان ميوهدهي درخت را دائما آبياري کنيد اما اين آبياري به گونهاي نباشد که ريشههاي درخت بيش از حد خيس شده و پوسيده شود.

نحوهي کودهي درخت هلو و بهترين کودهاي شيميايي و حيواني چيست:

کودها يکي از اصلي ترين عوامل رشد درخت و افزايش ميوه‌هايش هستند. شما ميتوانيد از کودهايي همچون کود ??ـ??-?? سالي يک بار در فروردين و يا خرداد ماه براي کوددهي درختان هلو استفاده کنيد. يا از کود جوانهزني بهاره پس از مشاهده جوانه ها استفاده نماييد. شما ميتوانيد از کودهاي شيميايي و حيواني متنوعي پس از کاشت درخت هلو، استفاده کنيد.

کودهايي همچون کود دتاکس تابستانه، جيره زمستانه و يا کود مخصوص ريکاوري و غيره جز کودهايي هستند که مي‌توان از آن‌ها براي درخت هلو استفاده کرد. اين کودها هر کدام ويژگي ها و مزاياي خاصي دارند. شما متناسب با هدف و نياز درخت‌ تان، ميتوانيد از کودهاي ذکر شده استفاده نماييد.

آفات و بيماري هاي درخت هلو :

شته، شپشک، انواع کنه هاي گياهي و لارو حشره بيد زرد رنگ از جمله آفات درخت هلو هستند.

از شايعترين بيماريها و آفات درخت هلو ميتوان به موارد زير اشاره کرد:

قارچهاي خاکزاد

حشره بيد زرد رنگ

باکتري زانتوموناس کمپستريس

بيماريهاي قارچي

آفت حشره شيشک

بيماري پوسيدگي قهوه‌اي

کنترل علف هاي هرز باغات هلو :

علف هرز به گياهي اطلاق مي شود که در جايي ناخواسته مي رويد يعني در جايي که انسان مايل نباشد آن گياه در آن جا رشد نمايد علف هاي هرز راه هاي مختلف بشرح ذيل به محصولات کشاورزي خسارت وارد مي نمايد.

1- رقابت با محصولات زراعي و باغي در جذب آب، مواد غذايي و نور.

2- ترشح مواد مسموم کننده از طريق ريشه در خاک (اثر آليلوپاتيک) که اين حساسيت موجب محدود يا متوقف شدن رشد ساير گياهان مي شود.

3- کاهش کيفيت محصولات زراعي و باغي.

4- تشديد امراض و آفات گياهي.

5- افزايش مخارج توليد.

6- افزايش مشکلات در مديريت آب.

7- براي دفع علف هاي هرز مي توان از سه روش پيشگيري، نابودي کامل(زدودن) و مبارزه استفاده کرد.

پيشگيري از رشد علف هاي هرز باغات هلو :

عبارتست از مجموعه عملياتي که از ورود يک علف هرز جديد به يک منطقه معين جلوگيري مي شود مانند استفاده از بذر تميز، کود دامي پوسيده عاري از بذور علف هاي هرز و يا آبياري با آب تميز و غيره. عبارت است از به کار گرفتن کليه روش ها و امکانات براي از بين بردن تمام قسمت مختلف علف هرز شامل شاخه،برگ،ريشه،ميوه، و بذر.

مبارزه با علف هاي هرز در باغات هلو :

عبارت است از کليه عمليات و امکانات، براي کاهش جمعيت علف هاي هرز به نحوي هرز باقيمانده نتواند ضرر اقتصادي به باغ وارد نمايد. اين طريقه، عملي ترين و مرسوم ترين روش دفع علف هاي هرز بوده که شامل روش هاي متفاوت بشرح ذيل مي باشد :

1- مبارزه مکانيکي.

2- مبارزه زراعي.

3- مبارزه بيولوژيکي.

4- مبارزه تلفيقي.

5- مبارزه شيميايي.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

نحوه کاشت درخت هلو

درختان هلو، جزو درختان ميوه اي هستند که به سرعت رشد مي کنند و در سن ? تا ? سالگي، ميوه مي دهند. با اين حال، بيشتر باغبانان ترجيح مي دهند که درختان جوان و سالم را، از نهالستان ها يا مزارع کشاورزي خريداري کنند، تا اينکه بخواهند يک نهال کوچک و شکننده را به يک درخت زنده و بزرگ تبديل کنند.

به طور کلي، درختان جواني که از نهالستان آلفا نهال يا مزارع کشاورزي تهيه مي شوند، طي ? تا ? سال ميوه مي دهند. باغداران علاوه بر يادگيري نحوه کاشت درخت هلو، بايد بدانند که اين درخت ظريف، به شرايط خاصي احتياج دارد و مستعد ابتلا به انواع بيماري ها و آلودگي ها و حشرات خواهد بود.

اگر اين موارد به خوبي مورد توجه قرار گيرد و درخت به درستي کاشته و از آن در برابر شرايط محيطي به خوبي محافظت شود، هر ساله، ميوه هاي خوشمزه ي زيادي توليد خواهد کرد.

يک درخت جوان هلو خريداري کنيد:

يک درخت جوان هلو را از يک مزرعه يا مراکز باغباني، خريداري کنيد. مي توانيد درخت هلوي خود را از طريق کاشت بذر و يا هسته ي ميوه پرورش دهيد، اما اين کار بسيار وقت گير و دشوار خواهد بود. يک دانه هلو، حدود ? تا ? سال طول مي کشد تا به يک درخت بزرگ و بالغ براي ميوه دهي تبديل شود. اگر درخت خود را از مزرعه يا مراکز باغباني تهيه کنيد، تنها ? سال نياز است تا براي ميوه دهي صبر کنيد و نتيجه ي آن، بسيار قريب الوقوع خواهد بود.

هنگام خريد درخت، به دنبال يک درخت جوان، خفته و بدون برگ باشيد. اين درختان بهتر است بين پاييز و اوايل فصل بهار خريداري شوند. اگر درختي فعال و پر شاخ و برگ با برگ هاي سبز بکاريد، ممکن است فشار زيادي به درخت وارد شود و احتمال خراب شدن آن وجود دارد.

در مورد استفاده از دانه هلو، اطمينان حاصل کنيد که از يک هلوي خوشمزه و آبدار تهيه شده است، تا ميوه هاي درخت شما نيز داراي ويژگي هاي “مادر خود” باشند (گرچه بايد به خاطر داشته باشيد که هيچ تضميني براي وجود حتمي اين صفات در ميوه هاي جديد وجود ندارد) . بعد از پيدا کردن يک هلوي خوشمزه، هسته ي آن را جدا کرده و بگذاريد تا براي چند روز خشک شود. سپس دانه را باز کنيد و بذر آن را که همانند يک بادام است، از پوسته ي خود خارج کنيد.

https://alphanahal.ir/peach-seedlings/

به آب و هوا دقت کنيد:

اگر در منطقه اي با آب و هواي سرد زندگي مي کنيد، نوع هلوي خود را با دقت انتخاب کنيد. با يک کارمند مزرعه يا مراکز باغباني محلي، درمورد اينکه چه نوع هلويي در منطقه شما به راحتي رشد مي کند، صحبت کنيد. در ايالات متحده آمريکا، هلو در مناطق ?-? به خوبي رشد مي کند؛ اما در مناطق ? و ? بهترين عملکرد را دارد. هلوي “فراست” (Frost) و “آوالون پرايد” (Avalon Pride)، دو نوع هلويي هستند که مي توانند هواي سرد را تحمل کنند.

اگر به دنبال نوعي از درخت هلو با اندازه اي کوچک مي گرديد تا بتوانيد آن را داخل ايوان يا پاسيوي خود در گلدان پرورش دهيد، “Pix-Zee” و “Honey Babe” گزينه هاي خوبي هستند. ارتفاع آنها تنها به حدود ? فوت (?.? متر) خواهد رسيد.

سعي کنيد هلوي خود را در فصل بهار بکاريد:

بهترين زمان براي کاشت درخت هلو در فصل بهار، در حالي که درخت هنوز خاموش است مي باشد. هيچگاه سعي نکنيد يک درخت هلوي فعال را در فصل تابستان به بستر خاک منتقل کنيد، زيرا اين امر ممکن است به درخت آسيب برساند.

منطقه اي مناسب پيدا کنيد:

منطقه مناسبي را براي کاشت درخت هلو خود انتخاب کنيد. هلو عاشق آفتاب است و به حداقل شش ساعت تابش مستقيم نور خورشيد در هر روز نياز دارد. درخت هلو همچنين گرما را بسيار دوست دارد؛ بنابراين کاشت آن در گرمترين مکان باغ (مانند کنار يک ديوار جنوبي که گرماي خورشيد را منعکس کند) عالي خواهد بود.

براي کاشت درخت در باغ خود، به دنبال نقطه اي بگرديد که داراي خاک خوب با زهکشي مناسب، ماسه اي و نسبتاً حاصلخيز باشد. براي داشتن جريان هواي مناسب (و کاهش خطر يخ زدگي) بهتر است در جاي مرتفعي باشد و همانطور که در قسمت هاي بالا گفته شد، در بيشتر اوقات سال نيز نور مستقيم خورشيد را تأمين کند.

انواع درخت هلو ايراني و خارجي شامل چه ارقامي هستند:

درخت‏هاي هلو انواع متنوعي دارند. به همين خاطر، در زمان کاشت درخت هلو، مي‏توان از انواع نهال‏ هاي مختلف موجود در بازار استفاده کرد. از جمله درخت‏هاي هلو ايراني و خارجي مي‏توان به موارد زير اشاره کرد:

هلو انجيري زودرس

هلوي سبز

هلو رد تاپ

هلو کاظمي

هلو سرخ

هلو انجيري زعفراني

نحوه احداث باغ هلو :

چون عمر هلو يا شليل نهايتآ ??سال مي‌باشد پس بنابراين نياز به يک نوع درخت پايه مثل گلابي يا سيب داريم که من به شخصه گلابي را به سيب ترجيح مي‌دهم، چون قيمت گلابي هميشه بالاتر از سيب بوده وباروري بيشتري نيز دارد.

براي احداث ابتدا بايد زمين مورد نظر را تسطيح کرده وبه عمق 60 سانتيمتر شخم ميزنيم. پس ازشخم اقدام به زدن جوي‌هاي کوچک (جوي خربزه) با فاصله‌ي 4.5 تا 5 متر از يکديگرميکنيم (4.5 براي باغ‌هاي کوچک/5 براي باغ‌هاي بزرگ)

پس از زدن جوي ازيک سابسويلر (زيرشکن) يک تيغه به ارتفاع 1.20 تا 1.5 متري براي شکافتن داخل جوي‌ها استفاده مي ‌کنيم. با اين کار ديگراحتياج به کندن گودال بزرگ نداريم براي کاشت برداشتن 2 بيل خاک کافي است. سپس به فاصله 1.5 متراز يکديگر اقدام به کاشت مي کنيم.

هر سه درخت بايد 2 درخت اول هلو يا شليل و 1 درخت گلابي يا سيب باشد. در اين روش کاشت هم هزينه کندن گودال تقريبآ به 0 ميرسد هم درزمان صرفه جويي مي شود وهم رشد درخت فوق العاده مي شود با اين روش درخت هلو يا شليل مي تواند در يکسالگي به بار نوبر بنشيند.

اگر با روش قرق آبي آبياري مي کنيد درسال اول دراين باغ مي توانيد هر نوع محصول صيفي که دلخواه تان است بکاريد که اين کاربراي تقويت درخت نيز خيلي مفيد است. اما درسال دوم فقط مي توانيد اقدام به کاشت هندوانه کنيد، چون درسال دوم بخاطر شاخ وبرگ زياد درخت بر زمين سايه مي‌اندازد.

اگر قصد داريد اين باغ يا هرباغ ديگررا به صورت قطره‌اي آبياري کنيد براي اينکه از شر علف‌هاي هرز درامان باشيد، در پايين تنه هر درخت يک بطري نوشابه 1.5 ليتري را به صورت در باز و برعکس درعمق 20 تا 30 سانتيمتري قرار دهيد سپس ته بطري را بازکرده و قطره چکان لوله آبياري را درون آن قرار دهيد با اين کار چون آب به درون بطري و در عمق 20 تا 30 سانتيمتري ريخته مي‌شود بنابراين رشد علف‌هاي هرز به حداقل خود مي رسد.

فاصله کاشت درخت هلو چقدر است؟ نکاتي در مورد کاشت درخت هلو:

فاصله کاشت هلو؛ ابعاد از 7 تا 5 سانتي متر اما برخي از کشاورزان بسته به وسعت باغ خود اين فاصله را کم يا زياد ميکنند. ساير نکات ضروري براي کاشت درخت هلو عبارتند از:

حتما درخت هلو را در خاکي با تهويه مناسب بکاريد. حتما متوجه حرکت هوا در سطح زمين شويد.

عنصر بعدي مقدار آب براي ماهيگيري آن است. هسته هاي هلو به آبياري زيادي نياز دارند پس حتما به ميزان آبياري بعد از کاشت درخت هلو توجه کنيد.

سومين شرط لازم براي کاشت درخت هلو، ميزان نور مورد نياز اين گياه است. درختان يا نهال هاي هلو به نور زيادي نياز دارند.

نحوه برداشت ميوه هلو :

روش صحيح چيدن ميوه بدين ترتيب است که يک طرف قسمت دم ميوه بالا قرار مي گيرد و سپس پيچانده مي شود با اين شيوه به آساني و بدون ضربه و آسيب، ميوه از درخت جدا مي شود.

اگر ميوه به راحتي جدا نمي شود، با قرار دادن انگشت اشاره در مقابل شاخه اي که ميوه از طريق دم به آن متصل است، همزمان با پيچاندن ميوه به راحتي و بدن اين که شاخه حاصل ميوه بشکند از درخت جدا خواهد شد.

برداشت ميوه در ابتدا بدون نياز نردبان دو طرفه از بالاترين قسمتي که با دست بتوان ميوه را چيد آغاز خواهد شد همزمان برداشت، شاخه سبک شده و بالا مي رود در نتيجه ميوه هايي که بالاي شاخه اند قبل از اين که از دسترس خارج شوند بايد برداشت گردند.

ميوه هاي که در پايين شاخه قرار دارند بالا آمده و احتياجي به خم شدن براي چيدن آن ها نيست بنابراين بايد تمام ميوه هايي که در بخش کم ارتفاع درخت وجود دارند را با دست برداشت کرد و تا پايان برداشت ميوه در بخش مذکور از درخت، نردبان مستقر نخواهد شد.

سوراخ شدن پوست ميوه، ساييدگي ضربه و غيره به بافت ميوه آسيب مي رساند و ميوه ها را خراب مي کند . بنابراين برداشت و جابجا کردن صحيح و رعايت کيله نکات ذکر شده از ضايعات ميوه جلوگيري خواهد شد.

دروه رسيدن ميوه هلو و شليل بعد از بدست آوردن حجم و رنگ لازم خيلي زود طي مي شود و در شرايط عادي بعد از چند روز پس از برداشت به سرعت به مرحله رسيدن کامل مي رسند و عدم برداشت به موقع آن ها باعث تغيير رنگ و افت کيفي ميوه مي گردد.

اين ميوه ها داراي بافت نرم و آب زياد بوده و صدمه پذير مي باشند. بنابراين لازم است در چيدن آن ها نهايت مراقبت به عمل آيد. ميوه هاي هلو و شليل اکثرا بصورت تازه و به فاصله کمي پس از برداشت به بازار عرضه مي شوند.

البته بعضي از ارقام بر تازه خوري در صنايع تبديلي نيز مصرف مي شوند، مثل ارقامي که براي تهيه انواع کمپوت و آبميوه کاربرد دارند. بنابراين شيوه چيدن ميوه هاو چگونگي آن ها از زمان برداشت تا مصرف و حمل نقل آن ها بر حسب نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

سالم نگه داشتن درخت

در ادامه بخش سوم به سالم نگه داشتن درخت مي پردازيم.

  • از درخت هلو خود مراقبت کنيد:

هر روز درخت هلو را بررسي کنيد و اگر پژمرده به نظر مي رسد، کمي به آن آب دهيد. بارندگي هاي فصلي، تمام نيازهاي درخت هلو را برطرف خواهد کرد؛ اما اگر شما در منطقه اي خشک با بارندگي کم زندگي مي کنيد، ممکن است درخت شما به آبياري بيشتري نياز داشته باشد.

جدا از اين، براي از بين بردن علف هاي هرز و تغذيه گياه، نياز است تا با يک کود ارگانيک، گياه خود را کوددهي کنيد. کود را به صورت دايره اي دور تا دور ريشه گياه با عمق ? سانتي متر و قطر ?.?? متر (? متر) بريزيد. با داشتن ميزان بارندگي مناسب، به معناي واقعي کلمه مي توانيد به راحتي بنشينيد و شاهد رشد درخت خود باشيد.

  • از سموم دفع آفات استفاده کنيد:

براي جلوگيري از آسيب رساندن حشرات و بيماري ها به درخت هلو، بعد از حدود يک هفته از سموم دفع آفات استفاده کنيد. همچنين مي توانيد با پخش يک رديف سم روي سطح خاک، مانع توليد مثل و ازدياد حشرات شويد.

براي دور نگه داشتن جوندگان، مي توانيد دور تا دور تنه درخت خود را با پارچه سخت مشبکي، بپوشانيد. براي کاهش احتمال ابتلاي درخت به بيماري پيچ خوردگي برگ ها، از شايع ترين بيماري ها در بين گياهان، از اسپري گوگرد ليمويي استفاده کنيد.

  • در سال به درخت خود کود دهيد:

دو بار در سال به درخت خود کود نيتروژن دهيد. بعد از گذشت شش هفته يا کمي بيشتر از زمان کاشت، ? پوند کود نيتروژن را به طور مساوي و يکنواخت در سطح خاک پخش کنيد. اين کار به شکوفايي درخت شما کمک مي کند. بعد از گذشت يک سال، مي توانيد حجم کود دهي را به ¾ پوند کاهش دهيد.

بعد از سال سوم، ? پوند ازت واقعي به خاک اضافه کنيد. اين کار بهتر است در فصل بهار انجام شود. براي مقاوم تر شدن درخت، آن را به مدت ? ماه بعد از اولين فصل سرما و يا هنگام رسيدن ميوه ها، کوددهي نکنيد.

نحوه ي آبياري نهال و درخت بالغ هلو چگونه است:

درخت هلو به آبياري زيادي نيازمند است. شما باتوجه به فصل و منطق هاي که در آن زندگي ميکنيد، ميتوانيد ميزان آبياري را افزايش يا کاهش دهيد. به عنوان مثال، اگر در محيطي زندگي ميکنيد که فضايي مرطوب دارد و دائما باران در آن باريده ميشود، نيازي به آبياري زياد وجود ندارد. حتما در زمان ميوهدهي درخت را دائما آبياري کنيد اما اين آبياري به گونهاي نباشد که ريشههاي درخت بيش از حد خيس شده و پوسيده شود.

نحوهي کودهي درخت هلو و بهترين کودهاي شيميايي و حيواني چيست:

کودها يکي از اصلي ترين عوامل رشد درخت و افزايش ميوه‌هايش هستند. شما ميتوانيد از کودهايي همچون کود ??ـ??-?? سالي يک بار در فروردين و يا خرداد ماه براي کوددهي درختان هلو استفاده کنيد. يا از کود جوانهزني بهاره پس از مشاهده جوانه ها استفاده نماييد. شما ميتوانيد از کودهاي شيميايي و حيواني متنوعي پس از کاشت درخت هلو، استفاده کنيد.

کودهايي همچون کود دتاکس تابستانه، جيره زمستانه و يا کود مخصوص ريکاوري و غيره جز کودهايي هستند که مي‌توان از آن‌ها براي درخت هلو استفاده کرد. اين کودها هر کدام ويژگي ها و مزاياي خاصي دارند. شما متناسب با هدف و نياز درخت‌ تان، ميتوانيد از کودهاي ذکر شده استفاده نماييد.

آفات و بيماري هاي درخت هلو :

شته، شپشک، انواع کنه هاي گياهي و لارو حشره بيد زرد رنگ از جمله آفات درخت هلو هستند.

از شايعترين بيماريها و آفات درخت هلو ميتوان به موارد زير اشاره کرد:

قارچهاي خاکزاد

حشره بيد زرد رنگ

باکتري زانتوموناس کمپستريس

بيماريهاي قارچي

آفت حشره شيشک

بيماري پوسيدگي قهوه‌اي

کنترل علف هاي هرز باغات هلو :

علف هرز به گياهي اطلاق مي شود که در جايي ناخواسته مي رويد يعني در جايي که انسان مايل نباشد آن گياه در آن جا رشد نمايد علف هاي هرز راه هاي مختلف بشرح ذيل به محصولات کشاورزي خسارت وارد مي نمايد.

1- رقابت با محصولات زراعي و باغي در جذب آب، مواد غذايي و نور.

2- ترشح مواد مسموم کننده از طريق ريشه در خاک (اثر آليلوپاتيک) که اين حساسيت موجب محدود يا متوقف شدن رشد ساير گياهان مي شود.

3- کاهش کيفيت محصولات زراعي و باغي.

4- تشديد امراض و آفات گياهي.

5- افزايش مخارج توليد.

6- افزايش مشکلات در مديريت آب.

7- براي دفع علف هاي هرز مي توان از سه روش پيشگيري، نابودي کامل(زدودن) و مبارزه استفاده کرد.

پيشگيري از رشد علف هاي هرز باغات هلو :

عبارتست از مجموعه عملياتي که از ورود يک علف هرز جديد به يک منطقه معين جلوگيري مي شود مانند استفاده از بذر تميز، کود دامي پوسيده عاري از بذور علف هاي هرز و يا آبياري با آب تميز و غيره. عبارت است از به کار گرفتن کليه روش ها و امکانات براي از بين بردن تمام قسمت مختلف علف هرز شامل شاخه،برگ،ريشه،ميوه، و بذر.

مبارزه با علف هاي هرز در باغات هلو :

عبارت است از کليه عمليات و امکانات، براي کاهش جمعيت علف هاي هرز به نحوي هرز باقيمانده نتواند ضرر اقتصادي به باغ وارد نمايد. اين طريقه، عملي ترين و مرسوم ترين روش دفع علف هاي هرز بوده که شامل روش هاي متفاوت بشرح ذيل مي باشد :

1- مبارزه مکانيکي.

2- مبارزه زراعي.

3- مبارزه بيولوژيکي.

4- مبارزه تلفيقي.

5- مبارزه شيميايي.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 33
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 148
  • بازدید سال : 391
  • بازدید کلی : 3387
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی